Hj♥rtSkarande!!

Forst maste jag be om ursakt for jag har lyckats trolla bort bokstaverna a och o fast med prickar over. USCH

Talade med min van idag som arbetar som elektriker. Dom har fatt in en ny kille pa jobbet som extrajobbar pa helgerna. Till saken hor att han ar autistisk. Det syns inte pa utsidan, man ser ut som alla andra. Men att vara autistisk innebar att man har svart att tyda sociala koder, umgas och knyta kontakter osv. For du vet inte hur man gor. Hur det du sager uppfattas av andra. Som autistisk innebar det ocksa att man ar extremt begavad innom nagontging. Som om kroppen kompenserar for det som fattas. Ta Mozart t.ex, han var autistisk men samtidigt ett underbarn som skrev helt fantastisk musik som levt kvar som klassiker anda till idag.

Any way.. Killen i fraga gor alltid sitt basta for att passa in vilket ni forstar inte ar sa enkelt. Men man tycker anda att det borde finnas nagon slags forstaelse hos de andra i omgivningen. Att andra vuxna ska kunna bete sig som just det, vuxna och vara lite extra hjalpsamma mot nagon som inte alltid har det sa latt.

Det som gor mig sa forbannad ar att dessa vuxna manniskor pa arbetsplatsen inte har varken forstand eller medkansla utan MOBBAR honom for att han ar just det han ar. Autistisk. Kallar honnom for efter bliven, Cp-skadad osv. Tittar snett och ar allmant otrevliga. Fy fan alltsa!

Idag satt tydligen alla i lunchrummet och pratade. Killen som vi kan kalla for Jonas star i dorroppningen och kikar som for att forsoka lasa av situationen. Efter lang stund tar han en stol och satter sig med gruppen fast lite utanfor. Och dar sitter han och lyssnar pa samtalet och skrattar med och tycker att han ar med och umgas. SOTNOS! For han forstar inte.

En i gruppen vander sig och sager, vad fan skrattar du at. Du ar inte med i samtalet om du tror det.
Jonas som inte forstar vad han gjort for fel borjar grata och sager ingen tycker om mig, jag hor inte hemma har.
Senare pratar min van med honom och han skiner upp och sager, Jag trivs sa bra har for det ar ingen som mobbar  mig har.

Det gor mig sa ledsen i hjartat. Om han tycker att hans arbetskamrater behandlar honom val har sa vill jag inte veta vad han upplevt tidigare. Tank dig att vara 19 ar gammal, ha hela livet framfor dig. men pga av helt javla hjarndoda idioter till vuxna lever du i standigt med att fa veta att du inte ar som alla andra, inte far vara med, hela tiden bli omtalad for att du ar inte lika mycket vard! Jag onskar att jag kunde fa traffa er som behandlar Jonas som ni gor och spotta er i ansiktet. For det ar vad ni gor mot Jonas nar ni trycker ned honom. Vill tala om vilka javla lobotomerade guldfiskar ni ar. MedIQ som en javla fiskmas! Jag skams over er!

Och Jonas. Du ska veta att du ar en underbar manniska. Lika mycket vard som alla andra. Med lika stora rattigheter att fa finnas till och ma bra och vara alskad. Och alla idioter som behandlar dig illa. Bry dig inte om dem. De ar anda inte varda ditt sallskap!


Kommentarer
Postat av: ♥ MeDinA ♥

allt bra, vad händer till helgen?

2009-10-02 @ 10:40:22
URL: http://meedo.blogg.se/
Postat av: LISA

Nu är det äntligen helg för min del! Har du några planer inför kvällen?

2009-10-02 @ 13:24:22
URL: http://liisamax.blogg.se/
Postat av: Amanda Björk

tacktacktack så mycket :D

2009-10-02 @ 13:52:04
URL: http://nolltretjugofyra.blogg.se/
Postat av: Vanadesse.

hoppas du får en trevlig helg =)

2009-10-02 @ 14:07:48
URL: http://vanadesse.blogg.se/
Postat av: Zusanna

sv; tack så mycket! :D

2009-10-02 @ 15:49:28
URL: http://zusannas.blogg.se/
Postat av: terese

Sv: Inte illa alls ju! :)

2009-10-02 @ 16:03:32
URL: http://teszy.blogg.se/
Postat av: elin

sv:tack :)

va fin blogg du har! :)

2009-10-02 @ 19:49:40
URL: http://elinsuundmark.blogg.se/
Postat av: Anonym

trevlig kväll på dig :)

2009-10-02 @ 20:27:58
URL: http://louui.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0